Waarom geldt in de Kennedytunnel op werkdagen een verlaagde maximumsnelheid?
Wanneer moet ik geen tol betalen aan de Liefkenshoektunnel?
Mag ik door de Waaslandtunnel rijden met mijn fiets/mobilhome/vrachtwagen?
Wanneer wordt de Waaslandtunnel afgesloten in één richting?
Waarom geldt in de Kennedytunnel op werkdagen een verlaagde maximumsnelheid van 70 km/u?
Op werkdagen, van maandag tot en met vrijdag, tussen 6u30 en 20u, geldt voor alle verkeer in de Kennedytunnel een maximumsnelheid van 70 km/u. Buiten die periode ligt de maximumsnelheid in de tunnel op 100 km/u.
De snelheidsbeperking werd in oktober 2006 ingevoerd als reactie op verscheidene dodelijke ongevallen in de Kennedytunnel. Het was één van de maatregelen om de verkeersveiligheid in de drukste tunnel van Vlaanderen te verhogen, naast onder andere snelheidscontroles door onbemande camera’s en betere tunnelverlichting. Uit de evaluatie in 2007 bleek dat de ongevallen er sindsdien minder ernstig zijn en dat de verkeersveiligheid er dus effectief op vooruit is gegaan.
De snelheidsbeperking wordt aangeduid op de dynamische rijstrooksignalisatie en geldt voor alle verkeer in beide rijrichtingen in de Kennedytunnel. Om het aankomend verkeer geleidelijk tot de lagere snelheid te brengen, wordt de maximumsnelheid in de aanloop naar de tunnel stapsgewijs afgebouwd. De dynamische rijstrooksignalisatieborden reageren automatisch op het verkeersverloop. Bij traag of stilstaand verkeer kan de aangeduide snelheid op de borden dus lager zijn dan 70 km/u.
Waar ligt de Kennedytunnel?
Wanneer moet ik geen tol betalen aan de Liefkenshoektunnel?
In normale omstandigheden moeten alle voertuigen die zich aanbieden aan de Liefkenshoektunnel tol betalen. Bekijk de actuele TOL-tarieven op liefkenshoektunnel.be
Als er echter een zwaar ongeval gebeurt op de Antwerpse ring en het Verkeerscentrum verwacht ernstige verkeershinder, kan het beslissen om de Liefkenshoektunnel tolvrij te maken. Op dat moment kan veel fileleed vermeden worden door zoveel mogelijk verkeer gebruik te laten maken van de noordelijke ontsluiting van de Antwerpse ring. (De Antwerpse ring is immers rond.) Door de tunnel gratis ter beschikking te stellen, kunnen meer mensen overtuigd worden om deze alternatieve route te volgen en niet te gaan aanschuiven in de file.
Bij het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel wordt een regime van "schaduwtol" ingesteld. Voor elke weggebruiker die op dat moment van de tunnel gebruik maakt, betaalt de overheid tol. Het instellen van deze verkeersbeheermaatregel gebeurt dan ook zeer weloverwogen en enkel indien het de maatschappij iets oplevert.
Wanneer de maatregel "LHT TOLVRIJ" van kracht is, verneemt u dat via de radio, via de dynamische tekstborden op de weg en op deze website via de gele banner. Hou daarbij zeer goed het effectieve start- en einduur in het oog. Net voor of net na de tolvrij-periode zal men immers wel tol moeten betalen zoals gewoonlijk. Het effectieve einduur van de maatregel wordt via de media zo vroeg mogelijk, maar ten laatste een halfuur op voorhand bekend gemaakt. De tolvrij-boodschap op de dynamische borden wordt afhankelijk van de locatie van de borden, ruimschoots op voorhand gedoofd.
Om weggebruikers op elk moment inzicht te geven in de verschillende routekeuzes op de Antwerpse ring, stelt het Verkeerscentrum reistijden en routevergelijking ter beschikking. Daarbij staat duidelijk vermeld wanneer je tol moet betalen of de tunnel tolvrij is.
Waar ligt de Liefkenshoektunnel?
Mag ik door de Waaslandtunnel rijden met mijn fiets/mobilhome/vrachtwagen?
De Waaslandtunnel is de oudste tunnel onder de Schelde die Antwerpen-Linkeroever verbindt met Antwerpen-centrum (1933). In beide rijrichtingen is slechts één rijstrook beschikbaar.
Het verkeer is er verboden voor:
1/ vrachtvoertuigen met een gewicht groter dan 3,5 ton, uitgezonderd openbare diensten (verkeersbord C23) (GEWIJZIGDE SITUATIE: Sinds mei 2014 is de tonnage-beperking gewijzigd van 1,5 ton naar 3,5 ton.)
Ter verduidelijking: voertuigen zwaarder dan 3,5 ton die ingeschreven zijn als vrachtvoertuig zijn dus niet toegelaten, voertuigen ingeschreven als personenvoertuig (touringcar,...) zwaarder dan 3,5 ton zijn er wel toegelaten.
2/ voertuigen die gevaarlijke goederen vervoeren zoals beschreven in tunnelcategorie E (verkeersbord C24a) Lees meer over tunnelbeperkingen voor gevaarlijke stoffen op cepa.be
3/ voetgangers, fietsers, bromfietsers, landbouwvoertuigen,... (verkeersbord F9 autoweg)
Alle bovenstaande beperkingen staan beschreven in artikel 68.3 en artikel 22 van de Belgische wegcode en artikel 12.3 van het ministriëel besluit van 11-10-1978.
Verkeersborden op Rechteroever Verkeersborden op Linkeroever
Alternatieven
voor motorvoertuigen
- Kennedytunnel ADR-verbod voor categorie D
- Liefkenshoektunnel (TOL) geen beperkingen
- de brug van Temse (N16 Mechelen-St.Niklaas)
voor fietsers
- Kennedy-fietserstunnel
voor voetgangers en stapvoets fietsverkeer
- St.-Annatunnel of voetgangerstunnel
Wanneer wordt de Waaslandtunnel afgesloten in één richting?
Sinds de heraanleg van de Tunnelplaats op rechteroever in 2011 is de Waaslandtunnel permanent beschikbaar voor verkeer in beide richtingen. Enkel bij onderhoudswerken of ernstige verkeersproblemen op de Antwerpse ring richting Gent is het mogelijk dat de tunnel stadinwaarts afgesloten wordt om voorrang te geven aan het verkeer staduitwaarts.
Waar ligt de Waaslandtunnel?
laatste update: 16/12/2015
terug naar overzicht veelgestelde vragen
|