> Het Verkeerscentrum zal onderzoeken welk kwaliteitsniveau bereikt wordt met verschillende systemen met verschillende dichtheden. Zo kan later eenvoudig de juiste systeem/dichtheid-combinatie gekozen worden, afhankelijk van de gewenste reistijdkwaliteit.
3/ Algoritme
Om reistijden te berekenen uit meetgegevens, hebben universiteiten en onderzoekscentra doorheen de jaren verschillende algoritmes* bedacht. In de test zal elk geselecteerd algoritme een actuele of toekomstige reistijd berekenen die vervolgens kan worden vergeleken met de werkelijk gemeten reistijd.
> Het Verkeerscentrum kan zo achterhalen welk algoritme het beste resultaat haalt in elk van de verkeersomstandigheden (vlot verkeer, file,…).
* Een algoritme is een opeenvolging van logische bewerkingen (stappen) waarmee je een probleem kan oplossen. Bijvoorbeeld: wat is de reistijd op een stuk snelweg van 1 km met drie rijstroken als er wordt gereden aan volgende snelheden: 70 km/u, 60 km/u en 50 km/u? Een eenvoudig algoritme is bijvoorbeeld, de afstand delen door de gemiddelde snelheid (1 minuut). De gebruikte algoritmes zijn uiteraard complexer.
Testzone
Als testzone is gekozen voor de E313 richting Antwerpen tussen Geel-Oost en Antwerpen-Oost. Dit stuk snelweg kent veel variatie in verkeersdrukte: van stilstaande file over stop-en-go verkeer tot vlot verkeer. Sinds januari 2009 is dit stuk snelweg bovendien uitgerust met een permanent verkeersmeetsysteem van camera’s en dubbele lussen. Hiermee kan de betrouwbaarheid van de testgegevens eenvoudig gecontroleerd worden. De aanwezigheid van portieken met dynamische rijstrooksignalisatie zorgt ervoor dat de testsystemen veilig bevestigd kunnen worden.
Reistijden in Vlaanderen
Nu kan het Verkeerscentrum enkel reistijden berekenen voor de Antwerpse en de Brusselse ring. Daar is al een voldoende dicht meetnetwerk van camera’s en lussen aanwezig.
Het investeringsprogramma ‘Meten in Vlaanderen’ dat op dit moment loopt, zal ervoor zorgen dat ook alle andere Vlaamse snelwegen weldra voorzien zijn van meetlussen. Met gerichte bijkomende investeringen in een nummerplaatherkennigsmeetnet zal het Verkeerscentrum dan stap voor stap kwalitatieve reistijden ter beschikking kunnen stellen voor alle snelwegen in Vlaanderen.
|