|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Geen actuele filelengte beschikbaar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieuws
|
|
|
|
Dynamisch verkeersmanagement van start in regio Gent [19-11-09]
Vandaag heeft minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits het startschot gegeven voor de uitbouw van een regionaal Verkeerscentrum Gent.
| De komende drie jaar zullen de snelwegen rondom Gent uitgerust worden met nieuwe meetapparatuur, camera's en dynamische signalisatie. Hiermee kan het verkeer er in dit grootstedelijk gebied in de toekomst vlotter en veiliger verlopen. Acht nieuwe dynamische informatiepanelen zijn vanaf vandaag al operationeel.
| | Beleidskader Om de bestaande infrastructuur beter te benutten, de bereikbaarheid te verhogen en de wegen veiliger te maken geeft minister Crevits hoge prioriteit aan investeringen in telematicatoepassingen.
De drie grootsstedelijke gebieden, Antwerpen, Gent en Brussel, vormen de belangrijkste knooppunten van het hoofdwegennet in Vlaanderen. Het ontplooien van een volledige infrastructuur voor dynamisch verkeersmanagement start dan ook vanuit deze drie regio’s. Na Antwerpen is nu Gent aan de beurt.
Projectomvang De volledige uitbouw van het dynamisch verkeersmanagement in Gent zal gefaseerd verlopen. In totaal zal 20 miljoen euro worden geïnvesteerd over een periode van 3 jaar.
De investeringen omvatten: - 80 km wegen uitgerust met een kabelinfrastructuur voor wegkantsystemen - 9 dynamische informatiepanelen - 120 rijstrooksignalisatieborden - 60 camera’s - 120 tellussen in het wegdek - 50 dragende portieken voor wegkantsystemen
Volgende verkeersassen zullen ermee worden uitgerust: - E40 Brussel-Oostende tussen Wetteren en Drongen, in beide richtingen - E17 Antwerpen-Kortrijk tussen Destelbergen en De Pinte, in beide richtingen - E34 Antwerpen-Knokke tussen Assenede en Moerbeke, in beide richtingen - R4 Ring rond Gent, op diverse locaties
Projectuitvoering Fase 1 – 2009 In 2009 werden reeds de eerste stappen gezet: - het aanbrengen van bekabeling en nuts- en elektronische voorzieningen - acht van de negen nieuwe dynamische informatiepanelen zijn geïnstalleerd: - 3 op knooppunt Destelbergen (E17xR4) - 3 op het knooppunt Zwijnaarde (E40xE17) - 2 op het knooppunt Zelzate (E34xR4) (4 infopanelen werden in een vorig investeringsproject reeds geplaatst rondom Gent)
De panelen zijn gericht op de grote keuzepunten van het wegennetwerk rond Gent: Zelzate-West, Zelzate-Oost, Destelbergen, Zwijnaarde, Merelbeke en Expo. Verkeer tussen de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge en de naburige steden kan zo dynamisch worden omgeleid wanneer verstoringen in de verkeerstroom optreden. Een belangrijk voordeel voor zowel het personenverkeer als het economisch en zakelijk verkeer.
In de tweede helft van december zullen de eerste 20 nieuwe camera’s geplaatst worden.
Fase 2 – 2010 In 2010 wordt de technische infrastructuur, geplaatst in 2009, verder afgewerkt: onder andere het resterend aantal camera's. Verkeerskundige regelstrategieën, nodig voor de aansturing van de dynamische borden, worden op punt gesteld. Meetinstrumenten en rijstrooksignalisatie wordt geplaatst op de E40 richting Brussel.
Via rijstrooksignalisatie kunnen voor incidenten of congestie aangepaste snelheidslimieten opgelegd worden of kan een ‘snelheidsdeken’ ingesteld worden om de doorstroming op een wegvak te verbeteren.
Fase 3 - 2011 Meetinstrumenten en rijstrooksignalisatie wordt geplaatst op de E40 richting kust en op de E17 in beide richtingen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|